Nagyné Zanathy Sylvia írása


ADHOMUKHASVANASANA – Lefelé néző kutya póz

A legenda azt tartja, hogy a régi mesterek figyelték az állatok viselkedését és ellesték tőlük azt, amit az emberek már elfelejtettek, de ami sokat segíthet nekik. Ezért is van az, hogy sok gyakorlatot neveztek el állatokról. A lefelé néző kutyapózban a testünk úgy néz ki, ahogy alvás után a kutya megnyújtózik, a fejét a lábai között a föld felé tolva. Megnyújtja a testét a lábujjaktól a fejtetőig.

A napüdvözletek és sok más üdvözletsor egyik ászanája, a vinyasa flow gyakorlatsorok összekötő eleme. A gyakorlások során sokszor pihenőpózként is használjuk.

Előkészítő gyakorlatként végezzünk hanyatt fekvésben nyújtózást a jobb és a bal oldalon felváltva, pipáló lábfejjel, a sarkat tolva, a körmöket csúsztatva a talajon egyre távolabb és távolabb. Aztán ugyanígy nyújtózzunk keresztirányban felváltva mindkét oldalon, majd mind a négy végtaggal egyszerre, megfigyelve az aktivitás és az ellazultság közötti érzetkülönbségeket. Majd függőlegesen felfelé emelt lábakkal nyújtózzunk tovább, továbbra is a sarkak peremével és a nagylábujj tövével törekedve egyre magasabbra, kinyújtott térdekkel. Karok a fej fölött nyújtóznak a talajon.

Majd térdelőtámaszban néhány domborítással, enyhe homorítással mozgassuk át a gerincoszlopot, figyelmünket végig a gerinc menti területek érzetein tartva. Innen álló helyzetbe helyezkedjünk át, emelkedjünk lábujjhegyre és ereszkedjünk vissza a sarkakra folyamatosan néhányszor, szemlélve, hogy mi történik a talpban, a lábszárakban és a vádliban.

Sarokülésbe visszahelyezkedve nyújtózzunk meg a talajon hosszan előre a karokkal, tudatosítva, ahogy ebben a nyújtózásban egyre nagyobb lesz a tér a csigolyák között, majd megtartva a karokat vállszélességben, a lábfejeket csípőszélességben (feltámasztott lábujjakkal) a talajon, emeljük a medencét, és amennyire engedi a határ, kezdjük kinyújtani a térdeket lassan, toljuk az ülőgumókat felfelé és hátra. A kezeket, a tenyerek felszínét, különösen a mutatóujj tövét végig erősen a talajba nyomva kell tartani. Ez már a lefelé néző kutyapóz.

Ha sikerült stabilizálni a pózt és megtalálni benne az erőlködés nélküli nyújtózást a tenyerektől az ülőcsontokig, az ülőcsontoktól a sarkakig, akkor lélegezzük át az egész testet, ebben a sorrendben: belégzéssel a tenyerektől felfelé, kilégzéssel a ülőcsontoktól lefelé.

Folytatásként több variációban is gyakorolhatjuk az adho mukha svanasanat, pl. lábemeléssel, majd lábemeléssel és csípőnyitással, azonos, majd ellentétes térd – könyök érintéssel, ellentétes kéz-boka érintéssel, miután az alap ászanát tökéletesítettük.

Élettani hatásait hosszan sorolhatnánk, néhány ezek közül a teljesség igénye nélkül:

Néhány tipp a kezdőknek:

Az alábbi esetekben ne gyakorold, vagy kérd ki orvosod, gyógytornászod véleményét:

Nézd meg a videót, amelyben megmutatom a gyakorlatsor helyes elvégzését:

Jógázz minden nap!

Namaste


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük