Dobozi-Dudás Bernadett írása
A gyerekek életrevaló nevelése nélkülözhetetlen ahhoz, a gyerekek saját maguk felfedezzék, kik is ők valójában és így megtalálják az utat a szabadsághoz és boldogsághoz. Első ilyen témájú blogposztunkban a kádból jelentkezünk, hiszen csordultig van matekos lehetőségekkel. Ezt a tanulási formát 7-8 éveseknek ajánljuk. És hogy miben segít? A különböző tárgyak térfogatának megértésében.
A legtöbb gyerek imád a vízzel, a vízben játszani. Az esti fürdés remek lehetőség erre úgy, hogy ne legyen se a ruhájuk, se a padló csuromvizes. Intézd úgy, hogy a fürdőjátékok között legyen több különböző tárolóedény is: például egy kis műanyag lábas és egy magas faló henger.
Töltsd meg az egyiket vízzel a pereméig, és kezdj el hangosan azon töprengeni, hogy ha átöntenéd a másik edénybe a vizet, vajon kicsordulna-e belőle, vagy sem. A gyerekeket gyakran meglepi, hogy különböző formájú edényekbe ugyanannyi víz fér, illetve hogy egy vékony, magas falú edénybe esetleg sokkal kevesebb víz fér el, mint egy kicsi, de széles tartályba.
Ha van kéznél egy régi mérőedény, tedd azt is a játékok közé. Kérd meg gyermekedet, hogy tippelje meg, hány kanál víz kell ahhoz, hogy a 100 ml-es jelig megtöltsük az edényt.
Ám ha ez nem lenne elég mulatságos (bár a legtöbb gyerek számára ez igazán több is, mint elég!), akkor vigyél valami kihívást is a játékba. Add ki a feladatot: mondjuk, hogy egy percük van arra, hogy a gumibálnát megtöltsék vízzel, kispricceljék a vizet a bálna száján át a mérőedénybe, és így azt feltöltsék a 250 ml-es jelig. „Az óra indul… MOST!” (Az izgalmat tovább fokozhatod drámai hangeffektekkel.)
A gumijátékokat használhatjuk arra, hogy megfigyeljük, milyen magas vízsugarat tudunk kispriccelni belőlük. Fel tudunk lőni magasabbra, mint a csap? No és a zuhanyrózsáig? És a plafonig?
Jó szórakozást és játékos tanulást a hétvégére!
Forrás: A játék Rob Eastaway és Mike Askew Matek mindenhol című könyvében található.