Verebélyi Noémi írása
Az első részt Bilicsi Tivadar miskolci pályafutásánál hagytuk abba. Folytatásképpen fontos megjegyezni, hogy hatvan szerepet játszik a mindössze két miskolci évad alatt! A kritikák és a közvélemény rendre dicsérik. A helyi lapok körében is népszerű Bilicsi Tivadar, hiszen sokszor felkeresik különböző interjúk miatt.
Játszik: operettben, népszínműben, klasszikus tragédiában, modern drámában, vígjátékban. Bilicsi Tivadar miskolci lapokban nyilatkozza először: színészekről szóló könyveket gyűjt, hogy ne csak gyakorolja, de értse is hivatása lényegét. Említi a sajtónak, hogy Jászai Marit, és Pethes Imrét tartja példaképeinek.
Pletykás történetekkel soha nem szolgál, mindig tisztelettel nyilatkozik kollégáiról. A helyi bulvár már annak is örül, amikor elmeséli a Kiss Manyival kezdődő barátságuk első epizódját.
(Bilicsi Tivadar és Kiss Manyi – Emlékezzünk a régi nyárra. Nem vagyunk angyalok című vígjátékból)
Kiss Manyi a helyi (miskolci) strand nagymedencéjéből szólította meg a fővárosból Miskolcra szerződő Bilicsit, említve, hogy már a Király Színházban is látta. Amikor Bilicsi a kezét nyújtotta a szép színésznő felé, hogy hivatalossá tegye az ismeretséget, a pimasz művésznő berántja maga mellé a vízbe. Bilicsi tud úszni, de azért kíváncsiságból csak rákérdez: mi lett volna, ha nem tud úszni? Kiss Manyi kaján mosollyal feleli: „Az lett volna a jó hecc!” A lapok szalagcímben hozzák a „gyilkossági kísérlet” sztoriját. A két színész barátsága pedig élethosszig kitart majd. Ez példa értékű, hogy létezhet nő és férfi között igazi barátság.Majd az 1931-es, 1932-es évadban lesz a Fővárosi Operettszínház tagja. A szezon végén nem hosszabbít szerződést, mert nem igazán kap szerethető szerepeket, ráadásul a dalszínház palettája műfajából adódóan szűkebb, mint egy prózai színház repertoárja.

Teréz Körúti Színpadon játszik a színész a következő színházi évadban, amelynek 1932 őszén lesz művészeti vezetője a színész, rendező, színdarabszerző Vaszary János (A festőművész névrokona) Művészeti kérdésekben Vaszary dönt, aki nagy reménységet tulajdonít mindig Bilicsi számára.
Halhattunk már arról, hogy a színészeknek rendíthetetlen szeretete a darab és közönség ösztönző szeretete által, illetve az alázat a pálya felé kimagasló amellett is, amikor a magánélet-családi tragédiák közbe szólnak. Bilicsi Tivadarnak az édesapja meghal, a Weekend előadáskor Vaszary az irodájába hívatja, leülteti, itallal kínálja. Majd elmondja, hogy meghalt az édesapja. Bilicsi Tivadar játszik tovább a komédiában…
Bilicsi Tivadar majd egy interjúban elmeséli:
Addig eszembe se jutott a vallás, Isten gondolata, éltem bele a vakvilágba. Ettől kezdve azonban egyre jobban foglalkoztatott és erősödött bennem az istenhit, és el is kísér életem végéig.
Bilicsi Tivadar 1938-ban tizenegy filmben játszik: Uz Bence, A papucshős, Beszállásolás, Nehéz apának lenni, Pillanatnyi pénzzavar, A leányvári boszorkány, A Noszty fiú esete Tóth Marival, Két fogoly, Az ember néha téved, A harapós férj, Tizenhárom kislány mosolyog az égre.
1939-ben tizenkettőben: Áll a bál, Halálos tavasz, Pénz áll a házhoz, Hölgyek előnyben, Magyar feltámadás, Nem loptam én életemben, Pusztai királykisasszony, János vitéz, Fehérvári huszárok, 3:1 a szerelem javára, Tökéletes férfi, Nincsenek véletlenek.
Olyan filmekben kap főszerepeket, mint a Csákó és kalap, Behajtani tilos!, Heten, mint a gonoszok, Katyi, Megálmodtalak, Egy pofon, egy csók.
Filmes partnerei között: Latabár Kálmán, Kabos Gyula, Jávor Pál, Rajnay Gábor, Makláry Zoltán, Turay Ida, Tolnay Klári..
1945 után a Belvárosi, a Művész, a Magyar, a Medgyaszay, a Modern Színházban szerepelt. 1949-től a Fővárosi Operett-, 1952-től a Vígszínházban lépett fel. 1954-ben A Magyar Néphadsereg Színháza (1962-től ismét Vígszínház néven) szerződtette, ahonnan 1968-ban vonult nyugdíjba. Turnézott Amerikában és Kanadában, Csehszlovákiában, Jugoszláviában, Svédországban. Bilicsi Tivadar születésének 100. jubileumán lányai és családja megalapították a Bilicsi-díjat, melyet azóta minden évben kiosztanak.
Népszerű és közkedvelt színészként, gyakran szerepelt a Magyar Rádióban és a Magyar Televízióban. A negyvenes és ötvenes években számos hanglemeze is megjelent, melyeken kifejezetten komikus- vagy gyerekslágereket énekelt, melyek idővel teljesen összefonódtak személyével. „Évike az állatkertben című slágerét – „Apu, hod med’ be az a nagy elefánt?” az ötvenes években legkisebbik lánya ihlette.
Gyerekeknek játszani színpadon is szeretett. A Csinn-Bumm Cirkusz sokak számára emlékezetesen műsorai kifejezetten az ő és színésztársai számára íródott: Bilicsi Tivadar Bruhaha Kelemenként szerepelt benne.

Katalin, Mária, Erzsébet, Éva. Egyik leánya, Mária (1943 – 1994) színésznő lett. Katalin 1942-ben, a Katyi forgatása idején született, nevét innen kapta. Gazdag fénykép hagyatékát Erzsébet lánya, televíziós rendező osztotta meg a Hangosfilmen.
1981. április 27-én lép utoljára színpadra. Július 24-én Siófokon végez vele a tüdőrák. Farkasréten búcsúztatják, ravatalánál Gyurkovics Tibor búcsúztatja el. A szavait és gondolatait én fogom megjeleníteni.
Források:
- Gyurkovics Tibor: Színház az egész – nem is – Világ,
- Origo/Sztankay Ádám: Bilicsi Tivadar, a családteremtő művész küzdelmei Kozmosz Könyvek 1984 Budapest,
- Kalmár Tibor: Legendás Komédiások, Kossuth Kiadó 2012
- Dunavölgyi Péter: Lehet valaki olyan tehetséges, mint a nap, de mit tud csinálni egyedül? – interjú Bilicsi Erzsébettel
- Hangosfilm: Bilicsi Tivadar