Mezei Eszter írása


Paleolit értékrendről szeretnék veled megosztani pár gondolatot. 

Biztos vagy benne, hogy hallottál már róla, vagy  van olyan ismerősöd, aki eszerint az életmód szerint étkezik és szépen lefaragta a fölösleges kilóit, viszont tuti hogy van olyan ismerősöd is, aki megpróbálta a paleo étrendet és “nem jött be neki”.

A paleolit táplálkozás lényege a kőkori étrendhez való visszatérés. A mai, hagyományosan étkező természeti népeknél ismeretlen a szív- és érrendszeri megbetegedés, az allergia, az autoimmun betegségek, a cukorbetegség, és alig fordul elő daganatos megbetegedés. Amint azonban egy természeti nép elkezd áttérni a nyugati étrendre, drasztikusan romlik az egészségi állapota. Ezért vélik úgy a paleo-diéta hívei, hogy az alapokhoz kell visszanyúlni.

A természeti népeknél nem fordulnak elő ezek a megbetegségek, mert nem fogyasztanak gabonát, hüvelyeseket, tejtermékeket, és finomított szénhidrátokat. Nekem is van olyan jó barátom, aki a paleolit étkezést követte és az autoimmun betegsége szinte teljesen megszűnt tüneti szinten.

Ha  a saját egészséged érdekében úgy döntesz hogy a paleo étrendet szeretnéd követni, a következő tápanyagokat ki kell hagyd az étrendedből:

A húsok, zöldségek, módjával a gyümölcsök, gondolkodás nélkül ehetőek. Az érett sajtokkal sincs nagy baj. A zsíroktól sem kell félni, és a tojás is egészséges. Gondolkodás nélkül ehető a hal, a gomba és a dió-, és a mogyorófélék is, de pl. a földimogyoró vagy a szója nem. Minden mást ajánlatos teljesen kiiktatni a táplálkozásból – tanácsolja Szendi Gábor, aki a paleolit táplálkozásról írt könyvet.

Vannak az életmódnak ellenérvei is. Én például nem szeretem a húst, nem vagyok vegetáriánus, de nehezemre esik húst enni. Próbáltam a paleo étrendet és kb. 2 napig bírtam tartani. 

Vannak olyan dietetikusok is, akik azt mondják, hogy az ember mindenevő. Nem szabad élelmiszereket teljesen kiiktatni az étkezésünkből, az evolúció ugyanis nem állt meg az ősembernél.

Van olyan szakember is, aki szerint ez az étrend számtalan egészségügyi problémához vezethet. A magas, állati eredetű fehérje bevitele ugyanis több betegségben is közrejátszik: cukorbetegeknél megnő a vesekárosodás veszélye. A köszvény is jól ismert betegség: a túlzott állati eredetű fehérjebevitel és a betegség között már évszázadok óta ismert az összefüggés.

Szóval, mielőtt belevágnál a paleo étrendbe, olvass utána sokat, nézd meg, hogy neked való-e, tudod-e követni a szabályait és bele tudod-e illeszteni a családod és a Te mindennapi életedbe 😀

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük