Nagyné Zanathy Sylvia írása


Sokszor kell szembesülnünk azzal, hogy a világ más értékrendek szerint működik, mint ami a szívünk szerint való. Ilyenkor gyakran haragot, dühöt, elkeseredettséget vagy lehangoltságot, tehetetlenséget érzünk.

Ezek nagyon nagy energiák és ha sikerül őket jó mederbe terelni, a düh mellett megjelenhet magabiztosság  az elkeseredés mellett a lelkesültség, a lehangoltság mellett felülemelkedettség.

A hős, vagy más néven harcos pózok, a Virabhadrasana egyes variációi támogathatnak ebben. Az ászanákkal a fizikai test megmozgatása mellett az energiák terelését is el tudjuk végezni.

A jógában a legtöbb ászanának története van, így a Virabhadrasananak-nak is. Virabhadra a hős, aki Shiva (a hindu hármasság pusztító-újrateremtő istensége) hajfonatából pattant ki, hogy egy méltatlan helyzetben – ahol szerelmét megaláztatás érte –  rendet tegyen. Nem a hatalmat szolgálja, hanem az életet, az igazság mellett áll ki.

Többféle módon lehet belehelyezkedni az alap-pozícióba, a Virabhadrasana I-be. Az egyik módja -ahogy legtöbbször gyakorlom-  térdelőtámaszból, lefelé néző kutya pózból, vagy sarokülésből előrelép az egyik láb a két kéz közé, a hátul lévő láb pedig stabilan megtámaszkodik a talajon, a föld energiájából táplálkozva- már ez a mozdulat hatalmas erőt sugároz. Majd onnan a karokkal hosszan megnyújtózva a fej mellett, emelkedik a törzs, határozottan, magabiztosan, kitárt mellkassal, ereje tudatában. A karok a fej fölé érkeznek, a felkarok a füllel egy vonalban, nyújtva a könyökök, belenyújtózva a kézujjak hegyébe, nagy tér a vállövben.  Önbizalom, erő, magabiztosság – kiállok magamért, üzeni a póz.

A Virabhadrasana II -ben nyílik a csípő, és tovább nyílik a mellkas tere, ahogy a karokkal nyújtózunk párhuzamosan a talajjal egyre aktívabban a kulcscsontokból, a hónaljból, a lapockák alsó csücskéből, miközben a nyakat és a fejet továbbra is kiemeljük a vállövből, és aktívan tartjuk a hasközpontot. A csípő nyílása az akadályok átlépését jeleníti meg, a kartartás pedig a határok felmérését, tartását, az erő kiáradását.

Az erővonalakba belenyújtózva, valóban megérezhetjük a belső tűz emelkedését, szétáradását.

A Virabhadrasana III abból a jelenetből fakad, amikor a hős lecsap az ellenségre. Alapja az I-es pozíció, innen helyezzük át a testsúlyt az elöl lévő lábra, emelkedik a hátul támaszkodó láb, a törzs párhuzamos helyzetbe kerül a talajjal. Egyensúlyi pozíció, haladó gyakorlat. Annak ellenére, hogy egy erőszakos cselekedetet jelenít meg, emlékeztet a saját erőnkre, belső egyensúlyunkra. Az igazságért való kiállás jelképe.

Mivel ezek nagyon erőteljes ászanák, mindenképp javasolt néhány előkészítő gyakorlatot végezni, mielőtt belehelyezkedünk az egyes pozíciókba. A videóban ezért is szenteltem több figyelmet ezeknek.

A gyakorlásban eleinte 3-5 légzésig, illetve addig maradunk a pozícióban, amíg a légzés könnyedén, puhán, egyenletesen áramlik. Amint kapkodóvá, erőltetetté válik, lépésről lépésre bontjuk a pózt, és megpihenünk, sarokülésben, vagy babapózban. A cselekvés után következik a szemlélés, az ászana hatásainak „tanu tudattal” történő megfigyelése. Így bukkanhatunk újabb és újabb erőforrásokra.

A Virabhadrasana pozíciót flowban is lehet végezni, ha már statikusan jól begyakoroltuk őket. Erre később még visszatérünk.

Eredményes gyakorlást!

Namaste


A korábbi 10 rész visszanézhető blogunkon.


Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Megszakítás